Wednesday, January 6, 2010

070601.Kursus.Jurulatih.dan.Seni.Cendai

Tarikh : 01 Jun 2007
Tempat : S.K Pauh Lima Bachok, Kelantan

Sesi Pertama :

Paginya bermula dengan upacara adat perlimau sintuk tapak dan seni untuk anak-anak gayong gelanggang SK Pauh Lima Bachok yang disempurnakan upacara adat itu oleh ayahanda Cikgu Mohd Amin Bin Hamzah. Majlis ini dijayakan oleh Ustaz Wan Abdul Halim Bin Wan Omar selaku gurulatih bagi gelanggang tersebut yang juga merupakan ustaz di sekolah terbabit.



Sesi Kedua :

Setelah selesai upacara adat itu bermulanya kursus jurulatih peringkat bengkong pelangi merah ke atas yang di ketuai oleh Cikgu Amin Hamzah sendiri yang merupakan gurulatih tertinggi PSSGM Ipoh. Seramai 7 orang peserta yang hadir mengikuti kursus terbabit yang merangkumi orang lama PSSGM Cawangan Kelantan. Antara pengisian kursus yang dipelajari adalah gerakan seni kuncian, seni kombat, seni kaki dan lain-lain.



Sesi Ketiga :

Pada petangnya bermula pula kursus seni cendai yang juga merupakan pelajaran peringkat tinggi. Antara yang dipelajari adalah sni gerakan cendai dan seni kuncian cendai. Program yang begitu padat itu berakhir jam 6.00 petang dengan ucapan dan amanat cikgu Mohd Amin Hamzah tentang cara mengendalikan gelanggang degan baik dan sedikit-sebanyak tips berkenaan pelajaran.

No comments:

Post a Comment