Sunday, December 27, 2009

01.02.03.Mula.Menyertai.Gayong

Bermulanya disini...

Pada tahun 2001 bermulanya kisah perjalanan hidup empunya blog mengenali nama pada ketika itu Pertubuhan silat Seni Gayong Malaysia (PSSGM) di Sekolah Menengah Kebangsaan Pangkal Meleret (SMKPM), Machang Kelantan.

Cenderung awal kemasukan pada ketika itu adalah atas dorongan rakan-rakan sepelajaran yang ketika itu berada di tingkatan 2 Pertanian 1 (2P1) di sekolah terbabit kerana ingin mengenali dengan lebih dekat dan merasai bagaimana rasanya bersilat. Seingatnya pada ketika itu rakan-rakan yang bersama menyertai adalah Mohd Zuhairi, Mohd Arzlie, Ahmad Safuan, Muzahri, Nik Mohd Riduan, dan saya sendiri. PSSGM adalah salah satu kelab badan beruniform yang sah sekolah yang dipimpin pada ketika itu oleh cikgu Mohd Fani sebagai guru penasihat persatuan dan kelab.

Hari pertama pendaftaran ahli baru rasa terpegun melihat orang-orang lama gayong mengadakan persembahan silat di padang sekolah yang mulanya jam 3.00 petang di katin sekolah sebagai pengenalan kepada pertubuhan dan seterusnya diikuti persembahan yang dibuat di padang sekolah. Setelah selesai persembahan silat para jurulatih mengadakan latihan asas pengenalan kepada silat oleh ahli-ahli baru dan bersama-samalah kelompok kelas 2P1 mempelajari pelajaran pertama iaitu asas tumbukan dan diikuti dengan asas tangkis dan pancung. Seingat jurulatih yang bertugas pada ketika itu adalah saudara Adha dan beberapa rakan-rakan pembantu jurulatih.

Sekitar tahun 2002 dan 2003 setelah lulus dalam ujian kenaikan bengkong awan putih yang diadakan di pantai Melawi Bachok, Kelantan. Bagi upacara penyampaian bengkong pula diadakan di rumah Suhaili iaitu di Pulai Chondong.

















Antara penerima bengkong awan putih



Latihan harian PSSGM gelanggang SMKPM yang terdiri daripada:

















Berdiri dari kiri:
Siti Hajar, Hazirah, Qistam (along), Zulkifli, Saudara Azizan, Suhaili, Nik Nur, ..., ...

Duduk dari kiri:
Wan Shahrizal, Safuan, Hasmizi, Riduan, Arzlie, Isma Adli

No comments:

Post a Comment